Elk jaar lijkt het alsof er steeds meer sluizen opengaan. Een vloedgolf aan marketingcampagnes en losse berichten overspoelen mensen voor de feestdagen. Ontelbare bedrijven haasten zich om aanspraak te maken op de feestdagenportemonee. Er zijn vakantie-e-mails, posts op sociale media, tv-advertenties, folders en posters, bill boards.

Het aantal indrukken dat mensen tijdens deze periode ontvangen is immens. Merken belagen hun klanten met advertenties, kortingen en andere aankondigingen. Vaak verloren moeite zo blijkt, want maar weinig mensen gaan effectief in op deze berichten tijdens deze periode.

Toch worden alle kanalen ingezet door ondernemers. Want klanten zijn vaak in een goede (koop)stemming en er is budget.

Daarom is deze tijd van het jaar zeer competitief voor bedrijven. Elk merk probeert door te dringen bij zijn klant. Al dit marketinggeweld vergroot de de ruis en de aandacht raakt nog meer vesplinterd.


Wat betekenen de feestdagen voor ondernemers?

Het vertegenwoordigt zeker nog steeds warmte, vrij zijn, liefde, vrijgevigheid en sentimenten delen. Voor bedrijven ligt er ook een nadruk op het begrijpen hoe deze feestelijke gevoelens zich vertalen in koopbeslissingen.

Wil je als bedrijf gehoord worden in deze tijd zal je daar echt moeite in moeten steken anders voeg je niets anders toe dan herrie.

Geweldige feestdagenmarketingcampagnes zijn er in veel verschillende vormen en maten.

Er zijn merken die klanten echt verrukken met campagnes in plaats van 'feestdagenruis' toe voegen. Ze roepen emoties op en bevorderen delen, soms verbinden ze zelfs mensen met hun geliefden, of gaan ze samenwerken met een liefdadigheidsorganisatie.

Het geluk van Freddie de Egel van de Staatsloterij geeft je een warm gevoel.

De Santa Tracker is leuk omdat het de magie van kerst met real-life technologie combineert. Een geweldige manier om kinderen in aanraking te brengen met internet en om via leuke spelletjes te leren. En heeft een mooie origin story

Deze wondermooie video van regisseursduo Kyra & Constantin tovert spontaan een glimlach op je gezicht. Een bijtje dat wil leren vliegen en ze doet er alles aan om haar grote droom werkelijkheid te laten worden

Bedrijven die werken met een verfijnder budget kunnen ook effectief gebruik maken van emotiemarketing op kleinere schaal.

Studies tonen aan dat consumenten sterk afhankelijk zijn van emoties bij het maken van keuzes.

Wil je effectief communiceren met jouw publiek in deze periode, hou dan rekening met deze belangrijke overwegingen bij het maken van jouw eigen emotionele marketingcampagnes.

  1. Analyseer en leef je in in de attitudes en percepties van je doelgroep. – Weet welke emotionele band je als bedrijf wilt dat mensen associëren met jouw merk. Gebruik deze kennis om een ​​krachtige boodschap te vormen die de juiste emotie oproept.
  2. Denk aan je doelgroep – Het is altijd beter om uw campagnes zo gericht mogelijk op je beoogde doelgroep te maken, in plaats van een generiek bericht voor iedereen te kiezen dat niet helemaal bij jouw doelgroep zal landen
  3. Benader persoonlijk en bewust – Ga je klanten niet plotseling overspoelen met e-mails en aanbiedingen. Haak in bij rijke emoties, sociale emoties, verbinding, samen, liefde en aandacht voor elkaar die ons allemaal in het hart raken.

Zelf hou ik van echte persoonlijke aandacht.

Echt indruk wil je ook buiten de feestdagen maken. Een goed gesprek waarbij een chocoladeverrassing wordt overhandigt. Een persoonlijk verzorgingspakket voor de standwerkers tijdens een beurs. Een taart sturen naar langdurig loyale klanten. Wanneer je deze vorm van aandacht geven buiten de feestdagen volhoudt dan maak je als merk pas echt persoonlijke indruk.

Wanneer het contrast met de andere maanden niet enorm groot is krijg je continue veel positieve aandacht als bedrijf en niet alleen tijdens de feestdagen.

Mijn advies voor het hele jaar: Geef aandacht om aandacht te krijgen. Mensen onthouden altijd hoe je ze hebt laten voelen!

Wij wensen iedereen een aandachtvol jaar!