Wel of juist geen connectie maken met onbekenden, Veel updates plaatsen of liever kwaliteit: wat is nou dé manier om jouw LinkedIn profiel op te laten vallen als gewone ondernemer.
De basisregels heb je waarschijnlijk wel onder de knie: Je hebt een mooi stuk geschreven tekst, je profielfoto oogt professioneel en je biografie geeft een goede indruk over waar jij voor staat.
Je hebt een hoop moeite gestoken in jouw profiel en toch lukt het niet om de juiste contacten te leggen om meer business binnen te krijgen. Hieronder eenvoudige tips om meer uit je LinkedInprofiel te halen.
Bouw je netwerk op
“Het zal je geen eyeopener zijn, maar met het slim opbouwen van je netwerk is ontzettend belangrijk voor een opvallend profiel. Je kunt ook overdrijven. Veel mensen voegen met het grootste gemak onbekenden toe, alsof ze voetbalplaatjes aan het verzamelen zijn van hun grote helden, maar verzamelen ook plaatjes van niet spelers. Dit doen ze in de hoop hun netwerk zo groot mogelijk te maken. Echter een groot netwerk staat niet gelijk aan een groot bereik.
Wat je beter kan doen, is bij de uitnodiging aangeven waarom je wil linken. Kan je dit niet dan moet je je afvragen of de connectie wel zo zinvol is. Door het bericht te personaliseren vergroot je de kans dat je uitnodiging geaccepteerd wordt. Krijg je veel invitaties van mensen die je niet kent? Stuur ze dan, voor je ze accepteert, een berichtje. Vraag gewoon wat jullie voor elkaar kunnen betekenen. Je krijgt er vaak leuke, goeie gesprekken voor terug en het voorkomt fake accounts in je netwerk. Het bijkomende voordeel: na zo’n gesprek heb je vaak een grotere gunfactor. Mensen liken en reageren sneller op berichten als er eerder contact is geweest.” Zie dit als “social currency”.
Wees consistent
"LinkedIn heeft, net als alle andere sociale media, een algoritme. Het algoritme werkt op dit moment zo, dat het erg belangrijk is dat je in het eerste uur zoveel mogelijk likes en reacties krijgt. Eén of twee keer per week iets posten zorgt ervoor dat je in beeld blijft bij je volgers. Als dat lukt, dan zal je vanzelf ook meer likes en reacties zien binnenkomen.
LinkedIn geeft geen duidelijke statistieken over hoe goed jouw post scoort, dus dat kan je het beste zelf buiten LinkedIn bijhouden. Houd dan ook in de gaten hoeveel reacties en likes je krijgt als je op verschillende tijden post. Hierdoor kan je dan een goede inschatting maken, wat voor jou een goede tijd is om te posten. Ook kan je, door LinkedIn regelmatig te checken, zien wanneer je connecties online zijn. Zo kan je het algoritme beinvloeden en vergroot je je zichtbaarheid bij je volgers."
Interessante content schrijven
“Wil je volgers die jouw verhalen graag lezen en betrokken zijn? Blijf dan weg bij verkooppraatjes, want daar haken mensen op af. Wat het beste werkt om interessante berichten te schrijven, is elk bericht dat je plaatst persoonlijk maken. Laat je volgers zien wie je bent, waar je voor staat en wat je op je werk doet! Beschrijf daarbij je proces en wees niet bang veel tips weg te geven. Delen is nog steeds vermenigvuldigen. Bovendien laat dat ook zien dat jij een expert bent op jouw vakgebied en zal mensen daarom aantrekken. Ook dit voegt waarde toe aan jouw sociale banktegoed.
Zorg ervoor dat je absoluut niet in de spammodus schiet. Zodra je alleen maar aan zelfpromotie doet en alleen verhalen plaatst over hoe geweldig het gaat met jou of je bedrijf, zullen mensen over het algemeen snel afhaken. Je kan dit voorkomen door bij elke post die je wil plaatsen na te denken over of de lezer iets aan het bericht heeft.
Zet zoekwoorden slim in
“LinkedIn maakt gebruik van ‘zoekwoorden’ in je profiel om je zichtbaarder te maken. Probeer deze dus handig in te zetten, dan ben je veel makkelijker te vinden voor anderen. Vind je het lastig om de juiste zoekwoorden te formuleren? Bedenk dan dat het eigenlijk gewoon woorden zijn waar jij op gevonden wil worden. Dat kan dus je dienst zijn, maar ook je expertise. Je hele profiel wordt door Google gescand op zoekwoorden, dus schroom niet ze regelmatig te gebruiken.” Schiet hier niet in door, net zoals vroeger dat er hele woordenboeken werden opgeladen op websites om zoveel mogelijk treffende zoekwoorden op een site te hebben staan. Dit is niet gericht en trekt vaak ook de verkeerde mensen, waar jij jouw kostbare tijd niet aan zou moeten besteden.
Zet je deze LinkedIn tips goed in, dan zal je online bereik met juiste mensen groeien. Vergeet alleen niet dat jouw doel is om een echt mens te spreken. Probeer te reageren alsof je mensen in levende lijve spreekt tijdens een kopje koffie. Stel dat kopje koffie dan ook voor of deze nu virtueel plaatsvindt of in een horeca gelegenheid. Een echt gesprek is waar de magie plaats vindt.